dinsdag 23 juli 2013

Checklist bij aanschaf



Checklist Mercedes W126 / 280 SE

Bron: Klassiker Handbuch Mercedes. Kaufberatung . technik . preise
Uitgeverij Heel Verlag, 2008.
Bladzijde 50 en verder: Klasse - Mercedes-Benz S-Klasse (W126).
Deze checklist is zelf vertaald en samengesteld.

Deze checlist bevat de punten die specifiek zijn voor deze auto. Daarnaast gelden natuurlijk de normale controlepunten zoals banden, uitlaat, beschadigingen enz.

Waar moet je op letten bij aankoop?

Carosserie:          
  • C-zuilen, bij het einde van de chroom lijsten: kleine roeststippels onder de lak
  • Boven en onder langs de achterruit. Zwakke plek is de dorpel onder de achterruit.
  • De deuronderkanten  / zijn de waterafloop gaten verstopt?
  • De deurvergendelingscharnieren, als ze “knacken” dan zijn ze gauw kapot en kan de deur niet meer dicht.
  • Geen blauw interieur nemen, want dat dashboard toont bij leeftijd duidelijke zwakke plekken en de instrumentendragers barsten regelmatig.
  • Blik werpen in de wielkast of bij het achterste deel de banaanvormige afdekkingen ontbreken. Deze afdekkingen verhinderen opspattend water, zout en vuil om in de zijdelen binnen te dringen. Als ze ontbreken moet je de vloerbedekking aan de linker en rechter kant van de kofferbak optillen om te zien of hier roestvorming is opgetreden.
  • Bij het voorgaande is het ook van belang om te kijken naar de ventilatiekleppen achter de kofferbak bekleding : zitten de rubbers nog op zijn plek?
  • Vocht in de kofferbak kan ook door achterruitrubbers komen.
  • Pak het reservewiel er uit: zie je geen schade?

Techniek:
  • Kijk eerst even goed naar de motor
  • Is hij schoongespoten? Soms is dat met een hogedrukspuit gedaan en werkt daarna de elektronica niet goed meer door beschadigingen van het spuiten.
  • Werkt het contactslot goed, die is moeilijk en duur te vervangen
  • Soms zijn de pakkingen van het kleppendeksel uitgedroogd door de leeftijd.
  •  zijn bij geopende motorkap en lopende motor slepende geluiden te horen, dit komt doordat de v-snaargeleider en is weinig problematisch, maar soms komt het ook door de dynamo wat op slijtage van de koolborstels wijst.
  • “Tikt” de motor als hij koud is en verdwijnt het als hij warm loopt, dan zij dat meestal de hydraulische ram. Verdwijnt het niet dan ligt dat aan een binnengelopen nokkenas.
  • Distributieriem boven 200.000 km checken
  • Bij lang stilstaan kan de waterpomp lek zijn. De pakking kan uitgedroogd zijn. Kun je zien na starten van de motor.
  • Kijk met je handen de koelslang na, soms is die gescheurd.
  • De automaat moet soepel schakelen, alles moet zeer zacht lopen. Is het ruw in alle versnellingen, dan kan dat ingesteld worden, maar als bijv. alleen van 3 naar 4 niet soepel gaat, dan kunnen de rembanden versleten zijn of omvormerdefecten, kosten minimaal 1000 euro….
  • Koop geen te brede banden! Slecht voor de stuurinrichting.
  • Versleten draagarmen bij de voorbandophanging komen vaak voor. Dit kun je horen door krakende geluiden bij het inveren.
  • Goed naar de reminrichting kijken. De schijven en bekleding zij vaak versleten.
  • De ventilatie/airco proberen
  • Centraal vergrendeling controleren, alle sloten en kofferbak checken
  • Elektrische raamopeners, werken ze zonder knakkend geluid?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten